Steiner in essentie

Antroposofie ontmoeten, begrijpen, doenA - Z

Ahriman

Ahriman vormt samen met Lucifer de twee aspecten van het boze. Ahriman en de ahrimanische wezens vertegenwoordigen het verhardende, het bekrompene, de materialistische pool van het kwaad. Ahriman werkt o.a. via de angst, de onontkoombaarheid van het berekenbare, macht. Zie over de positieve rol van Ahriman in de mensheidsontwikkeling: Michael en de mens.

Want dit wezen, dat wij Ahriman noemen, heeft een mysterieuze verbinding met de vuurkrachten van de aarde, die zich aan de directe invloed van de individuele mens hebben onttrokken. Deze vuurkrachten van de aarde zijn een levenselement van de Ahrimanische geesten en door de invloed van Ahriman is het totale karma van het hele mensengeslacht op een bepaalde manier verbonden met het karma van Ahriman. Wanneer bepaalde geestelijke intenties en gebeurtenissen zich in de ontwikkeling van de mensheid voordoen, treedt opnieuw de verbinding tussen de mens en Ahriman naar voren en datgene wat de mens vroeger zelf kon doen, namelijk invloed uitoefenen op gebeurtenissen in de natuur, gebeurt tegenwoordig door Ahriman en zijn geestelijke kameraden.
Wanneer Ahriman in beweging komt, wijst dat op niets anders dan dat er in de geschiedenis van de mensheid iets is gebeurd dat Ahriman heeft aangetrokken, dat hem tot opstand en woede heeft gebracht. Er is iets aan de hand in de ziel van mensen, bijvoorbeeld dat een groot deel van de mensen vervalt in materialisme. Dit heeft tot gevolg dat Ahriman in zijn element in beweging kan komen, dat hij een levenselement heeft, want hij heeft liever menselijk materialisme dan dat mensen zich vergeestelijken. Ahriman wekt stormen, vulkaanuitbarstingen en aardbevingen op. Ook hier zien we hoe natuur en geest met elkaar samenhangen. Er gebeurt niets op aarde dat niet verbonden is met geest. Onze ziel, met haar goede en kwade daden, is verbonden met wat er op aarde gebeurt. Als de aarde veroordelend te keer gaat met aardbevingen, moeten we nooit zeggen dat dit afhangt van het karma van individuele mensen, maar dat dit het karma is van de mensheid als geheel. Iedereen kan op zijn eigen hart slaan en zeggen: Het is ook mijn individuele karma, de enkeling moest hier omkomen omdat de uitlaatklep van de aarde juist hier open moest gaan. In de toekomst zal hij hiervoor terugbetaald worden. - Een materialistisch wereldbeeld zal zeggen dat dit bijgeloof is, maar wie dit zegt beseft niet hoe kinderachtig hij praat. Net zoals er geen bloem groeit zonder geestelijke reden, zonder een uitdrukking te zijn van geest en ziel, zo is er geen aardbeving, geen vulkaanuitbarsting zonder geestelijke reden, zonder geestelijke oorzaak.

Rudolf Steiner, Pforzheim, 17 januari 1909 (GA 108)

Zie ook:
Lucifer
Ahriman en Lucifer

← Advent | Akasha-kroniek →